Posted on: 25. apríla 2019 Posted by: tristate Comments: 0

Elektromotory vytvárajú buď lineárnu alebo rotačnú silu. Zatiaľ čo elektromotor môže byť napájaný jednosmerným prúdom (DC), ako sú batérie, ale  častejšie  sú napájané striedavým prúdom (AC), ako sú generátory, alebo elektrická sieť. Tu sú hlavné komponenty priemyselných elektromotorov:

 

Armatúra

Pohyblivou časťou elektromotora je kotva (alebo rotor), ktorá otáča hriadeľ, aby transformovala energiu na mechanický výkon. Obvykle má kotva vodiče, ktoré nesú prúd, ktorý spolupôsobí s magnetickým poľom statora, aby sa vytvorila sila, ktorá otáča hriadeľom. Vo väčšine prípadov je armatúra uprostred motora a rotuje, keď sú póly priťahované a potom odpudzované pólmi statora.

 

Stator

Krútiaci moment alebo sila elektromotora je určená dĺžkou drôtu elektromagnetu v statore, ako aj napätím. Ako centrálna časť elektromagnetického obvodu má jadro statora tenké plechy na zníženie spotreby energie. Stator môže mať permanentné magnety alebo vinutia.

 

Vzduchová medzera

Dôležitou zložkou je vzduchová medzera medzi rotorom a statorom, ktorá zvyšuje magnetizačný prúd. Vzdialenosť vzduchovej medzery je rozhodujúca pri určovaní výkonu. Všeobecne by mala byť vzduchová medzera čo najmenšia.

 

Navíjanie alebo “cievka”

Vinutia sú drôty, ktoré sú ovinuté okolo jadra, ktoré je zvyčajne mäkkým železným magnetom používaným na vytváranie alebo prijímanie elektromagnetickej energie. Drôt vinutí musí byť izolovaný a zvyčajne je z medi, pretože vedie elektrinu s najtenším vodičom. Môže byť použitý hliník, ale musí byť hrubší.

 

Prepínač

Toto je spínací mechanizmus, ktorý vytvára reverziu elektrického prúdu a aplikuje energiu na stroj, keď sa rotor strieda od pólu k pólu. Bez zmeny prúdu by sa elektromotor zastavil. Komutátor je zvyčajne vyrobený zo segmentov klzných krúžkov, ktoré sú izolované od seba navzájom a od hriadeľa elektromotora. Na posunutie prúdu sa používajú kefy alebo iný mechanizmus.